Zo kun je als online ondernemer klantenrelaties goed houden

girl-5717067_1280

Voor ondernemers is het zeer belangrijk om goede klantrelaties te hebben. Vroeger, voor het digitale tijdperk, was het ook gemakkelijk om dit op te bouwen. Je zag elkaar namelijk veel vaker in het echt en dat creëert toch sneller een band. Maar tegenwoordig zijn veel ondernemers, en waarschijnlijk jij ook als je dit leest, enkel online actief. 

Wat enerzijds zeer gunstig is, aangezien je dan gemakkelijk een grote doelgroep kan bedienen. Tegelijkertijd wil je de relaties met je klanten wel goed houden. Wanneer je enkel online actief bent, is dat ook prima mogelijk. Zeker wanneer je de onderstaande tips in acht neemt. 

Voorzie ze regelmatig van fysieke geschenken 

Dat je online actief bent, wil niet zeggen dat je je klanten niet fysiek iets leuks kan geven. Dat kan namelijk wel degelijk en je kunt dergelijke producten ook nog makkelijk online bestellen. Een leuk moment om je klantenrelaties iets te geven is tijdens de feestdagen. Kies bijvoorbeeld voor Originele kerstpakketten. Daar zullen je klantrelaties namelijk zeer blij van worden. En dan is het natuurlijk wel leuk om met originele kerstpakketten 2025 aan te komen. Waar ze ook echt wat aan hebben en waarmee je kan laten zien dat je er tijd aan hebt besteed. 

Vaak bereikbaar zijn

Dit klinkt misschien als een open deur, maar toch is het een voorwaarde waar veel bedrijven niet aan voldoen. En bij veel klanten is het frustratie nummer 1: een onbereikbare klantenservice wanneer er iets vervelends aan de hand is. En uiteraard is dat met grote klanten nog veel belangrijker dan met kleine klanten. 

Als iemand voor duizenden euro’s per maand in je bedrijf investeert, dan wil die persoon daar ook wat voor terug. Zorg er daarom voor dat je op verschillende manieren bereikbaar bent. Dus niet alleen per e-mail, maar ook telefonisch en eventueel op andere manieren. En geef ook duidelijk aan wanneer je niet bereikbaar bent, zodat er geen miscommunicatie ontstaat. 

Maak gebruik van videocallen

We leven weliswaar in een digitale tijd, maar dat wil nog niet zeggen dat je elkaar niet verbaal kunt spreken. Wat dat betreft is videocall ideaal. Veel bedrijven maken hier gebruik van. Bijvoorbeeld intern als mensen thuiswerken, maar ook voor het afhandelen van sollicitaties. En als online ondernemer kun je het ook slim gebruiken om contact met je klanten te onderhouden. Je hebt namelijk dan wel het verbale aspect en dat is toch een stuk aangenamer dan whatsappen of bellen. Dan zie je elkaar namelijk helemaal niet. 

Spreek af en toe offline af 

En als laatste doe je er goed aan om ook gewoon af en toe gewoon fysiek met elkaar af te spreken. Wanneer je van plan bent om een goede deal te sluiten of om even een onderhoudend gesprek over de gang van zaken te hebben.

Gerelateerde blogs