Als je online geld wil verdienen, met je webshop of door het tonen van advertenties op je site, zul je vroeg of laat te maken krijgen met de term “backlinks”. In dit artikel bekijken we wat backlinks zijn, waarom ze essentieel zijn voor linkbuilding en hoe ze je positie in Google beïnvloeden.
Wat zijn backlinks?
Om te weten hoe backlinks je positie in zoekmachines beïnvloeden, in dit geval Google, is het uiteraard belangrijk om te weten wat backlinks zijn. Het gaat hierbij om links in een tekst, waarin wordt verwezen naar een andere website. Je kunt dit zien als een soort referentie, waarbij een website een pagina op jouw site als het ware aanbeveelt aan de lezer. Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een goed linkbuilding bureau.
Waarom zijn backlinks belangrijk?
Als je gevonden wil worden in een zoekmachine als Google, dan zijn backlinks belangrijk. Google vindt het namelijk een goed teken als jouw site door andere websites wordt aanbevolen, aangezien dit betekent dat je waardevolle content aanbiedt.
Toch zit hier een addertje onder het gras, want niet iedere backlink wordt door Google even waardevol bevonden. Stel dat je huisarts een aanbeveling doet om een bepaald supplement te nemen, dan zul je deze aanbeveling waarschijnlijk waardevoller vinden dan wanneer iemand die je amper kent je een specifiek merk aanraadt. Zo werkt het in feite ook met backlinks, waarbij sommige backlinks dus waardevoller worden gevonden dan andere. En hoe hoger Google de backlinks naar jouw site waardeert, des te beter dit is voor je positie in de Google zoekresultaten.
Waar moeten goede backlinks aan voldoen?
Om optimaal gebruik te maken van backlinks, is het belangrijk om aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien de algoritmes van Google continu in ontwikkeling zijn. Hieronder een aantal handvatten, om backlinks te creëren die je positie in Google zoveel mogelijk doen stijgen.
De juiste sites
Zoals al eerder naar voren kwam in het voorbeeld, is het belangrijk dat de aanbeveling naar jouw site (via de backlink) afkomstig is van een site met autoriteit. Hoe hoger de autoriteit van een website, hoe beter dit uiteindelijk is voor je positie in Google.
Relevantie
Dit is overigens niet het enige, want de doorverwijzing dient ook afkomstig te zijn van een relevante site. Om even terug te grijpen naar het voorbeeld van de huisarts, dan komt een aanbeveling waarschijnlijk beter over als je deze krijgt tijdens een bezoek aan de praktijk, dan wanneer een huisarts dit je vertelt als hij op vakantie is of als je tandarts met deze tip komt. Dit geldt ook voor backlinks, waarbij het belangrijk is dat het artikel waarin naar jouw site verwezen wordt, relevant is aan wat jij te bieden hebt.
Kwaliteit
Tot slot is ook de kwaliteit belangrijk, iets dat eigenlijk met alles zo is. Dingen als de kwaliteit van het artikel (geen plagiaat), de opmaak, de gebruikte afbeeldingen, de navigatie van je website, zijn allemaal van invloed op de uiteindelijke waardering van een backlink door Google. En dus van invloed op de zoekresultaten van jouw website in de zoekmachine.